måndag 20 december 2010

Att fira eller inte fira jul...

Det är inte bara kristna som firar jul. Ateistföreningen (a k a "Humanisterna") skickade i dagarna ut en julhälsning och Israel anklagas för att "kapa julen". Debattens vågor har gått höga på en del bloggar om den svenska julens hedniska bakgrund och en del menar att om vi måste fira jul så gör det INTE till minne av Jesu födelse.

Andra menar just tvärtom. Och jag sällar mig till den skaran, ty som kristen anser jag att vi bör ta varje tillfälle i akt att dela med oss av det kristna budskapet till släkt, vänner och andra. Och julen är ett sådant tillfälle.

Glöm inte att kolla in alla juldikter som publicerades på denna blogg inför förra julen!

1 kommentar:

  1. Bravo Ludvig och God Jul
    Att vi firar jul när det är som mörkast i brist på att födelsedatat inte är känt är troligen något jag visste redan i folkskolan. Särskilt vi i höga Norden har mått väl av att julfirandet ersatt midvinterbloten. Det var ändå intressant att läsa humanisternas historielektion. Jag kopierade det välskrivna eposet. Nu är det ju inte bara denna hedniska fest som ersatts till det bättre. Man byggde exempelvis en kristen kyrka i Gamla Uppsala i stället för det hednatempel som fanns där förut.

    Jag håller helt med dig när du skriver "att vi bör ta varje tillfälle i akt att dela med oss av det kristna budskapet till släkt, vänner och andra. Och julen är ett sådant tillfälle".

    Ett aber i julfirandet för många är floden av alkohol under just julhelgen. Galenskaparnas fyndiga sång om krog och hem stupfull till hallen är dessvärre en välkänd julerfarenhet för många. Tänk så många barn som får sitta emellan.

    SvaraRadera