tag:blogger.com,1999:blog-28046593817534634682024-02-19T10:52:50.731+01:00BorgbyblaskanEn väldigt liten och lokal tidskrift som efter många års (o)verksamhet nysatsar på nätet. Avdelningar:
"Dikter", "Tankar om tro" och "Lokalt"Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.comBlogger95125tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-35169670289077581562020-12-26T00:50:00.001+01:002020-12-26T00:50:30.038+01:00Lite om propaganda<p> Ett av mina stora intressen de senaste åren har varit att försöka förstå de större geopolitiska strömningar som på ett eller annat sätt påverkar mig och mina vänner.</p><p>Detta har lett mig in att fundera extra mycket på propaganda samt huruvida ett gott ändamål verkligen helgar onda medel. </p><p>Propaganda är inte nödvändigtvis något ont i sig. Alla män och kvinnor som önskar makt använder sig av propaganda. Propaganda kan vara grundat i fakta, känslor, fördomar eller rena fantasier. Kortsiktigt under brinnande krig brukar appellerande till känslor vara det mest effektiva, vilket verkar vara den enskilt viktigaste orsaken till britterna stod som segrare i första världskriget.</p><p>I det långa loppet ser jag hellre att propaganda grundas på så mycket fakta som möjligt. Man brukar ibland säga att en halv sanning är lika bra som en hel lögn vilket, om man tänker efter, illustrerar ett av alla problem med illasinnad propaganda rätt väl. Du kan ljuga genom att framföra väl valda bitar av sanningen. </p><p>Sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen är vad vi brukar kräva i domstolen. Men vad gör vi när vi inte vet riktigt vad som är sant? När vi med säkerhet inte har hela sanningen? Vågar vi då döma ändå?</p><p>Hur behandlar vi våra med- och motmänniskor som kommer till en delvis annan slutsats utifrån sin bild av verkligheten? </p><p>Är vi ens beredda att lyssna på de som kommer till en annan slutsats? </p>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-53706908438644785482012-07-29T15:34:00.001+02:002012-07-29T15:34:29.562+02:00Blogg i komaInte mycket har hänt på denna blogg under det senaste året och i dagsläget är framtiden ganska oviss. Någon form av internetnärvaro på liknande tema planeras, men exakta detaljer är ännu inte klara.<br />
<br />
Vill ni kontakta mig kan ni skriva en kommentar här på bloggen eller söka upp mig på facebook.<br />
<br />
<br />Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-25962349992102621222012-02-11T15:11:00.000+01:002012-02-11T15:11:32.811+01:00Existerar TV-Inter AB?Då tidningen <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=297231">Dagen</a> inte släpper fram kommentarer under helgen så publicerar jag lite kort vad man kan få fram på nätet relaterat till ovanstående fråga.<br />
<br />
För det första så existerar deras hemsida tvinter.se och kollar man upp adressen ifråga så får man bara fram att den ligger hos loopia. Kollar man däremot upp den besöksadress de anger på sin hemsida finner man en ideell förening baserad på denna adress. Den heter "TV-Inter Club" och är den enda nu aktiva organisationen jag kan finna med namnet "TV-Inter".<br />
<br />
Söker man vidare så finner man dock info om att TV Inter AB fanns 2007 men är "inaktivt och/eller i konkurs". Söker man vidare på det organisationsnummer som anges bredvid denna uppgift finner man bolaget "Improove Development i Stockholm AB", vilket är fullt aktivt, men med bolagsordning från 2011 och verksamhetsbeskrivningen: <br />
<br />
"Föremålet för bolagets verksamhet är att bedriva konsult- verksamhet inom webbutveckling, e-handel och mobila applikationer."<br />
<br />
TV-Inter må leva som hemsidesverksamhet, men aktiebolaget tycks inte vara sig likt.Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-5511865722640274642011-11-25T00:12:00.001+01:002011-12-16T16:59:24.459+01:00Guds lag gäller!Det har varit lite turbulent i både bloggosfär och vissa kristna sammanhang om det där med lag, nåd, synd, helgelse och sk "Hebreiska rötter". Lokalt har det där med "Hebreiska rötter" varit en ickefråga, men frågan om lagens giltighet aktualiserades för lite mer än två månader sedan när Gud började skaka om några ungdomar i min närhet.<br />
<br />
En av de första som Gud skakade om på allvar var min vän Mikael. Lyckades få med honom in i närradiostudion för att spela in ett kort radioprogram. Resultatet blev så långt att jag fick dela upp det i tre delar. Första delen slår fast att (den moraliska) Lagen gäller. Andra delen är en genomläsning av tio Guds bud med kommentarer. Tredje delen kommer nog före årets slut... <br />
<br />
<a href="http://yourlisten.com/channel/content/109286/Guds_helighet_och_lagen_del_ett">Guds helighet och lagen del ett</a><br />
<br />
<a href="http://yourlisten.com/channel/content/109289/Guds_helighet_och_lagen_del_tv%C3%A5">Guds helighet och lagen del två</a><br />
<br />
Med "lagen" menas här främst tio Guds bud.Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-78833929830900079252011-10-12T00:01:00.000+02:002011-10-12T00:01:59.771+02:00Olika värde på ett människoliv?Man brukar påstå att en människas värde är absolut och att alla människor är lika mycket värda, men i praktiken så motbevisar man denna tes å det starkaste.<br />
<br />
Enligt bland annat tidningen <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=280766">Dagen</a> är en israelisk soldat värd ungefär lika mycket som 1027 kriminella palestinier. Och lägg märke till att både Israel och Hamas tycks vara överens om den värderingen. Hamas tycks alltså mena att en av deras (kriminella) landsmän är värd ungefär lika mycket som 0,00097371 Israeliska soldater.<br />
<br />
Grunden för det höga och okränkbara människovärdet har jag bloggat om <a href="http://buggfix.blogspot.com/2010/11/det-hoga-och-krankbara-manniskovardet.html">tidigare</a>.Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-55292536268688019192011-03-18T12:46:00.000+01:002011-03-18T12:46:23.235+01:00Fel i Dagen om bidrag.Som erfaren föreningsräv reagerar jag starkt på vad tidningen <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=252530">Dagen</a> skriver om angående bidragen till ideell ungdomsverksamhet.<br />
<br />
Att en del organisationer ser snett på sina konkurrenter må vara hänt, men när så kallade kristna ungdomsorganisationer klagar på att de inte får fler miljoner så känner jag mig tvungen att reagera.<br />
<br />
Jag har varit aktiv i ungdomsverksamhet i både kristen och sekulär regi. Vad jag vet har det sökts bidrag för mig i minst tre-fyra olika kyrkosamfund. Och då har jag inte räknat de olika kyrkorna/föreningarna inom samma samfund. Dubbelräkning har givetvis skett även inom den kyrkliga världen om vi ser den som en helhet.<br />
<br />
Men visst tillstår jag att flertalet ungdomsföreningar inte skulle vara organiserade på samma sätt om det inte varit för bidragens skull. Detta gäller självfallet både grupper av <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=252531">spelsugna ungdomar</a> och så kallad kristen ungdomsverksamhet.<br />
<br />
Jag var med på SVEROK:s jubileumsfest när förbundet firade tjugo år och vad man än tycker om att de får miljoner i bidrag för att främja spelhobbyn, så är det förbundet en utmärkt skola i vad demokrati innebär.<br />
<br />
Men det stora problemet i sammanhanget tycks vara kyrkornas oroande sekularisering och anpassning till bidragsreglerna. Guds församling ska inte göra sig beroende av bidrag från en ateistisk stat.<br />
<br />
Kanske dags för kyrkorna att säga nej till judaspengarna?Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-9965347442806427022011-01-21T08:45:00.000+01:002011-01-21T08:45:45.033+01:00Dikt: Förblivande fröjd (Carl Boberg)I glädjens dag är det så lätt att sjunga,<br />
I hälsans dag så lätt att vara glad;<br />
Men när på himlen molnen skockas tunga,<br />
Och sorger komma i en svartklädd rad;<br />
När motgång hotar ifrån alla håll,<br />
och lifvets farkost kastas som en boll<br />
Af storm och böljor öfver djupa vatten -<br />
Hur många har då sånger kvar i natten?<br />
<br />
Det finns en fröjd, som all sin lifskraft hämtar<br />
Ur jordisk medgång och ur stundens lust,<br />
Men när högtidligt sorgens klockor klämtar,<br />
Den vissnar bort, som gräs på höstlig kust.<br />
Det finns ett mod, som högt sin panna bär,<br />
När ingen kamp med nöd på färde är;<br />
Men när det gäller i den mörka stunden,<br />
Det skälfver dock, som aspens löf i lunden.<br />
<br />
En fröjd dock finns, som har sin springekälla<br />
I själens fasta tillförsikt till Gud.<br />
När jordens sommar sina blad syns fälla,<br />
Och soligt fäste höljs i sorgeskrud;<br />
När timlig medgång, kraft och hälsa gå,<br />
Och sorg och nöd och smärta klappa på -<br />
Vid korsets fot ännu den källan rinner,<br />
Och tron i bönen där sin glädje finner.<br />
<br />
Drick ur den källan i din motgångs stunder,<br />
Och du har frid som världen icke har.<br />
Ditt hopp skall ej med hennes hopp gå under<br />
Men tindra likt en stjärna, mild och klar.<br />
Guds kärlek blir din inre mänskas bo,<br />
Hvari ditt hjärta finner tröst och ro;<br />
Din håg, din blick från världen vänder åter<br />
Till honom, som dig älskar och förlåter.<br />
<br />
Hur se'n det går, hvad världen tror och tänker,<br />
Betyder ej så mycket just för dig.<br />
Ditt hjärtas rötter till den bäck du sänker,<br />
Hvars vatten hafver evigt lif i sig.<br />
Du tror på Gud, du hvilar i hans famn,<br />
Du ber och hoppas uti Jesu namn.<br />
Och medan du så lärer lifvets läxa,<br />
Din ande renas och dess vingar växa.<br />
<br />
Så glider dagen under många skiften<br />
Af ljus och mörker och af mot och med,<br />
Tills tyst han sjunker vid den stilla griften,<br />
Där stoftet skall till hvila bäddas ned.<br />
Hvad gör det då, om vägen här var trång,<br />
Blott anden, tvagen, går till ljus och sång!<br />
Hvad gör det då, hvad världen tror och tänker,<br />
Blott Gud dig rum uti sin himmel skänker!<br />
<br />
(från boken "Fyrbåksstrålar" af Carl Boberg, tryckt 1896)Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-78687779913931981692010-12-20T01:00:00.000+01:002010-12-20T01:00:01.510+01:00Att fira eller inte fira jul...Det är inte bara kristna som firar jul. Ateistföreningen (a k a "Humanisterna") skickade i dagarna ut en <a href="http://humanisterna.se/index.php?option=com_content&view=article&id=804:julevangelium-fran-humanisterna&catid=32:fndsnyheter&Itemid=238">julhälsning</a> och Israel anklagas för att <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=239461">"kapa julen"</a>. Debattens vågor har gått höga på <a href="http://aletheia.se/2010/12/03/god-jul-2/">en</a> <a href="http://isaskar.wordpress.com/2010/12/19/otippad-julgran/">del</a> <a href="http://isaskar.wordpress.com/2010/12/13/the-reason-for-the-season/">bloggar</a> om den svenska julens hedniska bakgrund och en del menar att om vi måste fira jul så gör det INTE till minne av Jesu födelse.<br />
<br />
Andra menar just tvärtom. Och jag sällar mig till den skaran, ty som kristen anser jag att vi bör ta varje tillfälle i akt att dela med oss av det kristna budskapet till släkt, vänner och andra. Och julen är ett sådant tillfälle.<br />
<br />
Glöm inte att kolla in alla juldikter som publicerades på denna blogg inför förra julen!<br />
<br />
<object height="385" width="480"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UrHndmWNa_A?fs=1&hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/UrHndmWNa_A?fs=1&hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-63377673587893345452010-12-12T17:26:00.001+01:002010-12-12T17:29:33.663+01:00Dikt: Jag vet ett landJag vet ett land, där ingen nöd skall vara,<br />
där alla sorgens tårar torkas av.<br />
Ett evigt hem för Lammets frälsta skara,<br />
en hamn, som väntar bortom tidens hav.<br />
<br />
Jag vet ett land, ett härlighetens rike,<br />
som aldrig bävar, evigt skall bestå.<br />
Där jag skall bo i fröjd förutan like,<br />
och segerkronan utav Jesus få.<br />
<br />
Jag vet ett land, där Kristus själv regerar,<br />
min store Konung, som jag följer här.<br />
För mörkrets makt Han aldrig abdikerar,<br />
Golgata kors, hans segertecken är.<br />
<br />
Jag vet ett land, där evigt jag skall sjunga,<br />
befriad från vart jordiskt syndafall.<br />
Där jag med helig och förlossad tunga,<br />
min Frälsare för blodet prisa skall.<br />
<br />
Jag vet ett land, jag ser det genom ordet,<br />
det strålar härligt i Guds andes ljus.<br />
Du sköna land, min längtans mål är vordet,<br />
som barnet längtar till sin faders hus.<br />
<br />
Adolf Hoffman<br />
(Denna dikt finns även i form av sång sjungen av författaren själv och inspelad av sonen Bertil.)Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-50168662633566198452010-11-11T20:26:00.001+01:002010-11-11T22:08:34.183+01:00Det höga och kränkbara människovärdetEn människas värde definieras vanligen som både högt och okränkbart, men vad menar vi då egentligen med "värde" och vad menar vi med att detta "värde" är "okränkbart"?<br />
<br />
På något vis verkar vi människor från tid till annan behandla andra människor som om att vi ansåg dem vara näst intill värdelösa. Kränkning av en människa och/eller hennes värdighet är heller inget som är varken svårt eller ovanligt i dagens samhälle.<br />
<br />
Ofta brukar resonemang om människovärdet inkludera den så kallade "gyllene regeln", som återfinns Matteusevangeliets sjunde kapitel och vers 12.<br />
<br />
"Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna."<br />
<br />
Det är ingen tvekan om att samhället skulle fungera bra mycket bättre om vi följde denna enkla regel fullt ut och på rätt sätt. Det finns bara ett litet problem med detta. Frågan om människans godhet.<br />
<br />
Om alla människor vore goda och medkännande så skulle det hela fungera, vilket det faktiskt verkar göra i en del sammanhang. Tyvärr känner nog de flesta till vilken skada en enda ond person kan orsaka i en grupp av intet ont anande och godtrogna människor. Och all mänsklig erfarenhet visar att alla människor inte är alltigenom goda. Om det finns en enda alltigenom god människa vet jag inte, men Bibeln antyder ett nekande svar på den frågan.<br />
<br />
För att kunna hantera detta ondskans problem måste vi vanligen reglera ett sätt att straffa de människor som gör fel. Ett samhälle är inte gott om det inte bestraffar och tar itu med ondskan.<br />
<br />
Som kristen så tror lever jag med övertygelsen att varje människa en dag kommer att få stå till svars för vad vi gjort här i livet. Vi ansvarar alla inför Gud, Skaparen av hela universum, för vad vi gjort med Hans skapelse. Som jag förstått det är det just här "hemligheten" med det objektiva och höga människovärdet ligger enligt Bibeln - vi är skapade till Guds avbild och Gud kommer i slutändan att hålla dom över all ondska och orättfärdighet.<br />
<br />
Vilken grund finns för ett högt och objektivt människovärde finns det inom "ateismen" tro? Jag kan inte hitta något.<br />
<br />
<br />
<span style="font-size: xx-small;"><a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=234105">Dagen</a> </span>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-2852016221759070142010-11-07T18:18:00.000+01:002010-11-07T18:18:14.921+01:00"Antikatoliker är ena lustiga djur"Efter att ha följt den frikyrkliga "debatten" på bloggar som <a href="http://aletheia.se/">aletheia.se</a> , <a href="http://mamres.net/">mamres.net</a> och många andra bloggar som jag hittat via dessa båda sidor, så har jag förvånats över det tonläge som vissa debatter förs i och vilka fula knep som brukas. Några av de smutsigaste debatterna handlar om den romersk-katolska kyrkan, Rkk.<br />
<br />
Att Rkk beskrivs i negativa termer på många håll i debatten är inte vidare konstigt, då åtminstone delar av frikyrkosverige har ett tydligt lutherskt/reformatoriskt arv/ursprung samt att bloggen Aletheia.se hade som syfte att sätta fokus på den så kallade nya ekumeniken. Som pingstvän och ickekatolik ställer jag mig högst tveksam till en hel del av Rkk:s anspråk och, strikt bibliskt sett, tveksamma läror. <br />
<br />
Men det det finns en del personer som inte verkar nöja sig med att ta avstånd från det de anser vara fel och obibliskt utan tycks viga sina liv åt att bekämpa sina fiender utan att på något vis försöka behandla dem som människor. Än mindre gör de några seriösa försök att rädda sina medmänniskor från villfarelsen som de anser att Rkk är och står för. Och det är dessa personer som denna bloggpost handlar om. Jag skulle kunna nämna namn eller signaturer, men har medvetet valt att inte göra det. Läsaren får själv avgöra vem/vilka som platsar i kategorin.<br />
<br />
Hur skiljer man då mellan antikatoliker och vanliga ickekatoliker? Jag skall här försöka sammanfatta skillnaderna i några korta punkter.<br />
<br />
En antikatolik är oftast att betrakta som en "religiös fanatiker" som det sällan, eller aldrig, är möjligt att föra en sansad debatt med. Upptäcker man att motdebattören är helt oemottaglig för argument så kan det vara smidigast att kort citera Hitler och dra sig ur debatten. (Vana internauter förstår vad jag menar.)<br />
<br />
Vidare så tycker sig vanligen en antikatolik ha så goda argument att det inte spelar någon roll hur de framförs. Alla som inte låter sig övertygas sitter hjälplöst fast uti satans garn, brukar man få höra. Eller något liknande.<br />
<br />
Det är inte vidare ovanligt med illa dold elakhet eller tydliga deklarationer att man inte vill ha något med några katoliker att göra. Man behandlar katoliker värre än man någonsin skulle våga behandla någon annan grupp av människor.<br />
<br />
<br />
Vill man ta bilder ifrån Bibelns blad så skulle man kunna säga att en antikatolik har mer gemensamt med Jona när han satt och förväntade sig att få se Guds dom över staden, än med Abraham, Mose, Daniel, Jesus och Stefanus som faktiskt kände med och bad till Gud för sina medmänniskor. Även de som inte förtjänade det vidare bra. Abraham bad Gud skona Sodom om där endast fanns tio rättfärdiga. Mose bad Gud om nåd för ett olydigt Israels folk. Daniel bad till Gud och bekände sitt folks synd. Över sina bödlar yttrade Jesus de välkända orden "Fader förlåt dem ty de vet inte vad de gör". Stefanus sista ord innan han dog under stenregnet lär ha varit: "Herre, ställ dem inte till svars för denna synd."<br />
<br />
Ska vi kristna vara så mycket sämre än dessa våra bibliska förebilder? När skall de som inte tror på Gud kunna se på oss kristna och utbrista "se hur de älskar varandra"?<br />
<br />
"Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. Och detta är det bud som vi har från honom, att den som älskar Gud också skall älska sin broder." (1 Johannesbrevet 4:20-21)<br />
<br />
Den man älskar vill man försöka leda rätt om man upplever att denne far vilse. Detta försökte en del av oss ickekatoliker göra. En antikatolik verkar hellre önska sina katolska bröder att "dra åt helvete".Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com13tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-12569427717517466862010-10-06T17:05:00.000+02:002010-10-06T17:05:21.451+02:00Piensoho gör generaltabben självBlir bestört när jag läser i <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=228999">tidningen Dagen</a> att Niklas Piensoho medverkade i den gudstjänst som hölls i Storkyrkan i samband med riksdagens öppnande. Att tidningen Dagen <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=229009">visar lika lite förståelse</a> i frågan som som anda sekulära dagstidningar förvånar mig visserligen inte, men att pingströrelsens ledande personer inte vågar stå för något annat än det som är politiskt korrekt för stunden gör mig illa till mods. Och mitt i denna soppa är "pingstpåven" Piensoho själv.<br />
<br />
Genom att han, som högste "andlige" ledare inom den svenska pingströrelsen, medverkar i denna cermoni så legitimerar han inte bara den antikristliga sammanblandningen mellan kyrka och stat, utan också det antibibliska budskap som en del av de övriga religiösa ledarna gav uttryck för. Inklusive biskop Eva Brunne.<br />
<br />
Piensoho påstår sig inte förstå hur sverigedemokraterna kunde bli upprörda över Brunnes tal om "allas lika värde", men läser man biskopens formuleringar står det klart att den tolerans hon predikar inte är avsedd för alla. Hon tycks ha solidariserat sig med den antidemokratiska avgrundsvänstern som varken respekterar demokrati eller mänskliga rättigheter. Jag citerar aktuellt stycke:<br />
<br />
<i>"I går kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i andra delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du inte är lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av ett enda skäl. Du är inte född i samma land. Det är inte värdigt en demokrati att göra skillnad på människor. Det är inte möjligt för oss som tror att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt en enskild människa att göra skillnad på människor."</i><br />
<br />
Att den demonstration som biskopen talar om var riktad mot just de sverigedemokrater som nu satt med i storkyrkan borde det inte råda några som helst tvivel om. Jag skulle nog också ha lämnat lokalen i protest. Om jag ens hade gått dit från första början. Visst kan man tycka att de borde ha hållit masken för att inte mediedrevet skulle få ytterligare en sak att skriva om, men som kristen har jag större respekt för den som inte spelar teater. Det är bättre att visa sin upprördhet öve det som man anser är fel direkt än att som vissa personer försöka hämnas i det fördolda senare.<br />
<br />
De vapenhus som Piensoho nämnde borde också vara till för biskopen. Det verkar åtminstone varit sverigedemokraternas åsikt i frågan.<br />
<br />
Eftersom jag inte är medlem alls i svenska kyrkan, svk, så tänke jag inte här slösa fler ord på att beskriva vad jag anser om den kyrkans ledare, men som pingstvän har jag dock anledning till att skriva en kort hälsning till Niklas Piensoho. Eftersom han nu, med sitt eget resonemang, gjort generaltabben att bekräfta sin samhörighet med dessa andra kyrkoledare så skulle jag, om jag hade varit medlem i den församling som Niklas Piensoho förestår, utan tvekan ställt följande krav:<br />
<br />
Avgå eller gör avbön!<br />
<br />
<span class="Apple-style-span" style="font-size: small;">(Reserverar mig för möjligheten att journalisterna kan ha förvrängt fakta i målet då jag själv inte var på plats.)</span>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-89795706262407181922010-09-29T15:02:00.004+02:002010-09-29T15:34:55.469+02:00Är den svenska pingströrelsen antisemitisk?<div>För den som vuxit upp inom svensk pingströrelse och kan sin Bibel ter sig antagligen rubriken till detta inlägg som något oerhört verklighetsfrämmande, men på senare tid har jag tagit del av berättelser som började göra mig något fundersam.</div><div><br /></div><div><span class="Apple-style-span" style="font-size: x-large;">Bakgrund och tillbakablick</span></div><div><br /></div><div>För kanske femton år sedan fick jag höra att en av de ledande i den pingstförsamling jag då tillhörde stod för någon variant av ersättningsteologi. Detta ledde till att dåvarande pastorn mer eller mindre förbjöd honom att framföra dylika heresier om han ville fortsätta undervisa och predika i församlingen. Och han har som jag förstått det hållit sin syn på den moderna staten Israel och det judiska folket för sig själv.</div><div><br /></div><div>Min bild är att en absolut majoritet av sveriges pingstvänner över 40 år ser det moderna Israel som ett tidstecken och en del av Guds handlande i historien. De är vanligen mycket positiva till judisk kultur och tradition så länge den inte framförs på ett alltför sekteristiskt sätt. Detta är varken konstigt eller förvånande då vi pingstvänner hela tiden haft den heliga Skrift, TaNaK+NT, som rättesnöre och den nytestamentliga församlingsordningen som mönsterbild.</div><div><br /></div><div>Vad de yngre pingstvännerna tror, tycker och tänker i frågan är jag inte säker på att de vet själva. Däremot har de vanligen god koll på de senaste sportresultaten. </div><div><br /></div><div><span class="Apple-style-span" style="font-size: x-large;">Tre anklagelser</span></div><div><br /></div><div>Jag ska ta upp de påståenden, anklagelser och trender som är anledningen till denna bloggpost i tre punkter som, trots att de till viss del kan anses överlappa varandra,enligt min mening bör behandlas separat.</div><div><br /></div><div><span class="Apple-style-span" style="font-size: large;">"Antisionism/ersättningsteologi"</span></div><div>Ersättningsteologin går i huvudsak ut på att den kristna församlingen har övertagit alla Guds löften till Israel och att löftena därmed inte längre gäller, de ickemessianska, judarna. Därav följer att "kristna" som förfäktar dylik lära inte ser den moderna staten Israel som något tidstecken. Denna åsikt är, enligt mig och vad jag förstår även större delen av pingströrelsens teologer, predikanter och medlemmar, att betrakta som helt obiblisk. </div><div><br /></div><div>Hur man sedan tolkar detaljerna i Guds frälsningsplan varierar och förståelsen av judarnas roll i den kan skifta. Vanligt inom pingst har varit att tala om att "hela Israel kommer bli frälst på en enda dag". Denna åsikt vill jag minnas att bland annat Stanley Sjöberg hävdat och jag minns att denna syn har upprört en del judiska företrädare så till den grad att kristna företrädare med denna kännt sig tvingade att lämna återbud till vissa "israelmöten", bara för att inte stöta sig med de ickemessianska judarna som medverkar. Typiskt hålls dock dessa "israelmöten" vanligen i pingstkyrkor. </div><div><br /></div><div>Mikael Karendal, pastor i Ängelholms pingstförsamling, har i min mening skrivit bra inlägg om Israel på sin blogg. Dessa rekommenderas varmt. </div><div><br /></div><div><a href="http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=669">"Israel"</a> <a href="http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=672">"Israel och kommentarer</a>" <a href="http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=679">"Israel - vems land?"</a> </div><div><br /></div><div><br /></div><div><span class="Apple-style-span" style="font-size: large;">"Tveksamhet inför allt judiskt"</span></div><div>Anklagelse nummer två är något krångligare att bemöta och framförs med kraft av bland annat den före detta pingstvännen "Haggaj". Läs gärna igenom kommentarstråden till inlägget <a href="http://www.mamres.net/?p=2317">"I sin församling har Gud gjort några till "</a> i Haggajs blogg för typexempel på hur resonemanget går i denna fråga. Som ni förstår av mina kommentarer där så anser jag att Haggaj virrat till resonemanget en del.</div><div><br /></div><div>Det som gjort denna anklagelse så krånglig är, som jag förstår det, den förvirrade debatten om "lag och lagiskhet", som rasat inom delar av frikyrkligheten. Jag har redan tidigare bloggat om den saken i bloggposterna <a href="http://buggfix.blogspot.com/2009/09/lagtvistemalet-och-forsoningsstriden.html">"här"</a> och <a href="http://buggfix.blogspot.com/2010/07/waldenstrom-och-laestadius-behover.html">"här"</a>. Pastor Lars Enarsson har en bra undervisning i ämnet som jag rekommenderar varmt. </div><div><br /></div><div><a href="http://aletheia.se/2010/08/31/ska-kristna-halla-lagen/">http://aletheia.se/2010/08/31/ska-kristna-halla-lagen/</a></div><div><br /></div><div><br /></div><div><span class="Apple-style-span" style="font-size: large;">"Antisemiter inom rörelsen?"</span></div><div>Sista anklagelsen är den allvarligaste och det är ytterst få bland de som ens kallar sig kristna som öppet vågar visa några tendenser till hat eller förakt mot judar. Då denna fråga är så yttest känslig bör vi vara ytterst försiktiga med att dra någon slutsats tills vi har riktigt på fötterna. </div><div><br /></div><div>Vi måste dessutom entydigt definiera vad vi menar med ordet "antisemitism" eftersom en anklagelse av detta slag anses vara en väldigt allvarlig sak. Antisemitism innebär att judar/semiter behandlas sämre än andra människor just på grund av vilka de är. </div><div><br /></div><div>Det finns ledsamt nog många <a href="http://aletheia.se/2010/09/29/broder-forlat-oss-vi-hade-fel%E2%80%A6/">exempel</a> på "antisemitism" i kyrkohistorien och ersättningsteologin har använts som ett verktyg för att försöka rättfärdiga oerhörda grymheter och antikristliga handlanden. Dock så har jag inte tidigare funnit några tendenser till antisemitism inom svensk pingströrelse. Bara viss oförståelse och okunskap för judisk-bibliska begrepp och traditioner.</div><div><br /></div><div>När det gäller hur framtiden kommer att gestalta sig vet jag inte, men det har både du och jag ett ansvar för.</div><div><br /></div><div>När man hör att någon som kallar sig kristen ropar "djävla jude!" efter någon så blir man lätt ursinnig eller mörkrädd. När någon som påstås delta i torah-studier kan uttrycka sig på det sättet så vet jag inte om jag vill vara ansvarig för mina eventuella handlingar längre...</div><div><br /></div><div><a href="aletheia.se"><span class="Apple-style-span" style="font-size: x-small;">aletheia.se</span></a></div><div><a href="mamres.net"><span class="Apple-style-span" style="font-size: x-small;">mamres.net</span></a></div>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-37126402065798956372010-09-15T22:05:00.002+02:002010-09-15T22:13:01.564+02:00"Allt brinner"Nedanstående text är vad jag förstår författad av sångaren och trubaduren Carl Öst. Då den är så otroligt bra och samtidigt verkar vara helt omöjlig att få tag på online, så tar jag mig friheten att klistra in hela sångtexten:<div><br /></div><div><br /></div><div><div>När pingstelden faller och allt börjar brinna,</div><div>och jag ser mig själv mer och mer helt försvinna.</div><div>Då plågas väl köttet, men anden blir fri.</div><div>Och hela min varelse fröjdas däri.</div><div><br /></div><div>Ty jämt ligger köttet och anden i strider,</div><div>men pingstelden faller och köttet det lider,</div><div>ett nederlag stort ty det tål inte glöd,</div><div>för köttet är pingsteld detsamma som död. </div><div><br /></div><div>Nog anden är villig men köttet det svaga,</div><div>vill hellst ta det andliga livet av daga.</div><div>Det pockar och fordrar att tillfredställt bli,</div><div>och trivs bäst i oandlig disharmoni.</div><div><br /></div><div>Det är bara kött som vill knorra och knota,</div><div>det är bara kött som vill kärlekslöst hota,</div><div>det är bara kött som vill gå med förtal,</div><div>den köttsliga männskan är hård och banal.</div><div><br /></div><div>När köttet ser brister och fel hos min nästa,</div><div>vill anden så gärna blott se på det bästa</div><div>Vårt kött det är gensträvigt bittert och hårt,</div><div>har aldrig behov av att säga förlåt.</div><div><br /></div><div>Det är bara kött som vill frossa och njuta,</div><div>det är bara kött som på offret vill pruta.</div><div>Vill hellst dra sig undan båd' fasta och bön,</div><div>vill ingenting göra, men ändå ha lön.</div><div><br /></div><div>Och jämt vill ju köttet min frihet beskära,</div><div>och finner sig bäst om jag fångdräkt får bära.</div><div>Men anden tar tag och drar fångtröjan av,</div><div>och köttet det finner för alltid sin grav</div><div><br /></div><div>Ty Jesus har vunnit en strålande seger,</div><div>i honom en underbar frihet jag äger,</div><div>när köttet gör anspråk att tillfredställt bli,</div><div>jag ropar på blodet och så är jag fri!</div></div>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-90528323998648380792010-08-23T23:04:00.002+02:002010-08-23T23:20:56.911+02:00Obama är muslim OCH kristen - samtidigtRent logiskt och/eller traditionellt räknas man som en jude om man är född av en judisk mor och muslim om man har en muslimsk far. Kristen räknas man efter egen bekännelse samt det där kravet som ingen annan än den Evige (dvs Gud) själv kan utröna med säkerhet, nämligen tron.<br /><br />Vad jag förstår är Obamas far och/eller fosterfar muslimer. Alltså kan han räknas som muslim. Eller åtminstone så har han räknats som muslim när han var liten.<br /><br />Det kan heller inte ha undgått någon att han säger sig vara kristen och är medlem i en kristen församling. Alltså är han kristen.<br /><br />Huruvida han är en god/rättrogen kristen eller muslim är inte jag att döma, men vad jag förstått är det omöjligt att vara både och samtidigt...<br /><br />Twinglylänkar:<br /><br /><a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=222363">Dagen-1</a> <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=222345">Dagen-2</a>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-74033337654388917862010-07-31T22:13:00.003+02:002010-07-31T23:07:12.631+02:00Frälsningsarmén försvårar livet för fattiga studenter?<a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=220565">Dagen</a> och <a href="http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.766719-fralsningsarmen-vill-samla-in-overbliven-mat">Eskilstunakuriren</a> har gett publicitet åt att frälsis i Eskilstuna vill börja förmedla överbliven mat från affärer och restauranger till behövande i stan. Detta kan låta snällt och gulligt för alla er som lever i lyx och bara vill döva era samveten med några goda gärningar då och då, men för oss fattiga studenter som nästan bara jagar varor till billigast pris kan det te sig annorlunda. En sådan konkurrens blir svår att klara.<br /><br />Eskilstuna är annars en bra stad för att jaga billiga varor med kort datum i.<br /><br />Nu kanske inte alla anser att jag kan räknas som fattig, men jag vågar påstå att min årsinkomst ligger en bit under det som kallas "existensminimum". Det går att leva billigt om man varken super, knarkar eller kör bil. Ifall man dessutom samlar frukt och bär själv och fryser in, ständigt handlar mat med kort datum eller bakar brödet själv samt köper kläder i billigare butiker än <a href="http://myrorna.se/">Myrorna</a> så överlever man på en ganska låg summa.<br /><br />Det vet vi studenter som försöker klara oss utan att dra på oss studieskulder...Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-22665355807218762062010-07-12T22:26:00.003+02:002010-07-12T22:45:02.888+02:00Med spett och spade<div>Med spett och spade går jag ut</div><div>att tjäna dagens bröd,</div><div>att knoga under var minut</div><div>tills kvällen lyser röd.</div><div>Av fädren jag i oro fått</div><div>min kamp för hem och härd,</div><div>ty samma hårda vardagslott</div><div>var deras liv och värld.</div><div><br /></div><div>Med spett och spade har jag gått</div><div>på mången bondegård.</div><div>Därav mitt levebröd jag fått,</div><div>fast kampen varit hård.</div><div>Ja, månget dike har jag grävt,</div><div>och mången teg jag röjt,</div><div>och fast i fattigdom jag strävt</div><div>jag levat dock förnöjt.</div><div><br /></div><div>Med spett och spade fyller man</div><div>sin plikt på redligt sätt,</div><div>och under flit man lära kan</div><div>att tänka sunt och rätt.</div><div>Och fastän spaden sliten är</div><div>och spettet krökt av tag</div><div>jag stoltast dem i livet bär</div><div>av alla vapenslag.</div><div><br /></div><div>Med spett och spade vinner man</div><div>terräng för fredens zon.</div><div>Det värvet ingen fylla kan</div><div>med bössa och kanon.</div><div>Det ena bygger upp ett land</div><div>det andra river ned,</div><div>dock går man med gevär i hand</div><div>mer stolt i stridens led.</div><div><br /></div><div>Men spett och spade, tänker jag,</div><div>ger mer att leva på</div><div>och jag är viss om att en dag</div><div>ska alla det förstå.</div><div>När fredens tankar segrat har</div><div>mot hård och ond natur</div><div>skall spett och spade finnas kvar</div><div>för odling och kultur.</div><div><br /></div><div>Adolf Hoffman</div><div><br /></div><div>------------------</div><div>Ovanstående dikt skrevs någon gång i närheten av eller under andra världskriget. Och <a href="http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-tvingar-personal-utomlands_4984735.svd">krigandet</a> <a href="http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inget-atal-mot-svenska-soldater_4983327.svd">fortsätter</a>...</div>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-81296815893866097552010-07-12T01:19:00.002+02:002010-07-12T01:30:18.267+02:00Klagovisa i torkan<div style="text-align: center;">Solen bränner, svetten lackar</div><div style="text-align: center;">himlen molnfri är och blå</div><div style="text-align: center;">över torra bruna backar</div><div style="text-align: center;">kor med slanka juver gå</div><div style="text-align: center;"><br /></div><div style="text-align: center;">Jorden törstar, mänskor kvida</div><div style="text-align: center;">torkan vållar huvudbry</div><div style="text-align: center;">Varje dag vi regn förbida</div><div style="text-align: center;">hoppas på var morgon ny</div><div style="text-align: center;"><br /></div><div style="text-align: center;">Tiden går i samma vana</div><div style="text-align: center;">rågen skiftar snart i blont</div><div style="text-align: center;">medan blickar ängsligt spana</div><div style="text-align: center;">emot fjärran horisont</div><div style="text-align: center;"><br /></div><div style="text-align: center;">Då och då ses mörka skyar</div><div style="text-align: center;">skymta över skogens kam</div><div style="text-align: center;">men vårt hopp som sig förnyas</div><div style="text-align: center;">kommer alltför lätt på skam</div><div style="text-align: center;"><br /></div><div style="text-align: center;">Heta hällar molnen sprida</div><div style="text-align: center;">så de gå vår bygd omkring</div><div style="text-align: center;">Snart de ses i fjärran glida</div><div style="text-align: center;">bortom horisontens ring</div><div style="text-align: center;"><br /></div><div style="text-align: center;">Grödan vissnar, källor sina</div><div style="text-align: center;">snart blott brunnar återstå</div><div style="text-align: center;">Solens heta strålar skina</div><div style="text-align: center;">himlen molnfri är och blå</div><div style="text-align: center;"><br /></div><div style="text-align: left;">Ovanstående rader skrev min farfar Adolf Hoffman den 7 juli 1936, men vädret är tyvärr sig likt. Hett är <a href="http://vlt.se/vader/1.892089-hetaste-dagen-sedan-94">vädret</a> och <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=218494">hett</a> är visst en del annat också. Och dikten skrevs ju faktiskt av en gotlänning även om det var ett tag sedan...</div>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-11406774372899623732010-07-12T00:27:00.001+02:002010-07-12T00:35:25.404+02:00Waldenström och Laestadius behöver varandra!<div>Med jämna mellanrum brukar den påstådda konflikten mellan "lag" och "nåd" göra sig gällande i den kyrkliga debatten. Egentligen är det ganska dåliga termer i sammanhanget, så jag ska istället försöka karakterisera två ytterlighetspositioner utifrån vad ett par stora profiler inom svensk kyrkohistoria gjort sig kända för. </div><div><br /></div><div>Lars Levi Laestadius gjorde sig känd för sina skarpa ord om synd och orättfärdighet och att han vågade använda liknande språk i kyrkan som människor var vana att använda sinsimellan ute i vardagen. "Lagen dundrade från Sinai berg." Så beskrev Laestadius själv sin egen predikotjänst. Han gick hårt åt både synd och orättfärdighet i kyrka och samhälle.</div><div><br /></div><div>Paul Peter Waldenström har å sin sida gått till historien känd för att förespråka vad som kallas en "subjektiv" försoningslära. Jag har ännu inte förstått vad som skulle vara totalt obiblisk med denna vinkel på försoningen som poängterar att Gud, genom Jesus, skulle vara subjektet i försoningen. Det var Gud som tog initiativet. Det var Gud, genom Jesus, som handlade. </div><div><br /></div><div>Båda dessa hade sina rötter i den lutherska läran och jag anser att båda reagerade på ett ganska relevant sätt mot de oegentligheter som de upplevde i sina sammanhang. Problemen kommer sedan då respektive grupps anhängare </div><div><br /></div><div>Nedan försöker jag karaktärisera den nuvarande debattens två extremer som jag anser det befogat att varna för. Vill dock påpeka att hela denna debatt sker med och mellan för mig tämligen okända personer. Jag har inte stort mer än text att grunda mina bedömningar på.</div><div><br /></div><div>Både "kärlekslöst lagivrande" och "kärleksfull laglöshet" vågar jag avfärda som totalt antibibliska hållningar. Jag vill inte döma ut en viss grupp här eftersom jag inte klart kan avgöra andra människors relation till den Evige (Gud). Bara Han rannsakar hjärtan och njurar.</div><div><br /></div><div>"Kärlekslöst lagivrande" tycker jag mig ana spår av i vissa kretsar som i denna debatt kallas "judaiserande". Ett konkret exempel jag kan nämna gäller delar av den lista på runt <a href="http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:b9uNaYhU9vYJ:www.messianskaforeningen.se/underv/skb/bud.htm+site:messianskaforeningen.se+613">292 bud</a> som enligt MFS gäller oss hednakristna/inympade. Eftersom jag inte är klar med min genomgång av dessa återkommer jag i den frågan, men redan nu vågar jag hävda att uppstaplandet av buden på det sättet och formuleringarna av dem antyder att man missat det allra viktigaste - själva kärnpunkten i evangeliet har kommit i skymundan!</div><div><br /></div><div>"Kärleksfull laglöshet" kan, vilket många påpekat, anses utgöra en anomali. Kärleken uppfyller ju lagen. Hela lagen och profeterna kan ju sammanfattas i det dubbla kärleksbudet. Ändå varnas det kraftigt, och det ibland med rätta, för denna ståndpunkt som logiskt sett borde vara omöjlig. Ofta bottnar problemet här i att kärleksbegreppet relativiserats eller bara blivit en läpparnas bekännelse.</div>Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-33212562787723529142010-06-10T23:58:00.003+02:002010-06-11T01:04:50.362+02:00Har ni väckelse eller?Tidningen <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=215370">Dagen</a> rapporterar om ett "trendbrott" inom den svenska pingströrelsen - vi har ökat med fyra(!) medlemmar under 2009. För de som under flera år vant sig vid vikande medlemsantal kan det visserligen vara glädjande att det inte registrerats en minskning under föregående år, men läget är fortsatt allvarligt. För att belysa detta ska jag ta upp ett rykande färskt exempel från min egen omgivning.<br /><br />Under den senaste veckan har pingstkyrkan i Eskilstuna haft uppe den "klassiska" frågan om hur vi ska förändra gudstjänsterna. Idén om att kanske ha två olika söndagsmöten med samma predikan men olika sång- och musikstil har lagts fram. Kanske är samtalet till viss del framtvingat av det faktum att västeråsförsamlingen <a href="http://lifecenter.se/">Lifecenter</a> planerar att starta en utpost i staden, men det är långt ifrån enda anledningen.<br /><br />Jag tycker det känns lite som "bodelning under pågående äktenskap" att dela upp söndagsmötena av en så dålig anledning som valet av musikstil. Om det hade varit tal om språkskillnader eller stora kulturella skiljelinjer, som att några exempelvis ville samlas på lördagen istället, så skulle jag haft viss förståelse för det. Likaså om kyrksalen inte räckt till för alla mötesbesökare.<br /><br />Dessutom har vi ju redan finska, franska och spanska möten, samt ungdomsmöten på lördagar.<br /><br />Vad som däremot behöver göras i församlingen är att aktivt verka för fungerande smågrupper där församlingens medlemmar, och andra, kan vara församling på riktigt. Man får kalla det GEM-grupper, cellgrupper, böneringar eller vadhelst man vill, men jag tror mycket av församlingens framtid är beroende av att vi medlemmar har gemenskap med varandra även utanför kyrkväggarna och där tror jag att smågrupper är åtminsone en viktig nyckel. I den stora gruppen känner åtminstone jag mig ganska anonym och bortkommen. <br /><br />När jag på senaste församlingsmötet återigen nämnde hur viktigt det var med smågrupper sade vår ordförande att jag föregick planeringen eftersom de har planer som ska sjösättas under hösten. Skönt att vara med i en församling där det både är högt i tak och saker på G.<br /><br />Har skrivit mer i ämnet <a href="http://buggfix.blogspot.com/2009/10/det-ar-dags-for-operation-krafta-eng.html">här</a>.Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-17702503920980185362010-06-06T11:45:00.002+02:002010-06-06T13:06:26.132+02:00Minnet av fornstora dar - en belastning?När vi idag påminner oss om det faktum att vi bor i landet Sverige så kan åtminstone inte jag undgå att ägna en tanke åt vart vårt land är på väg.<br /><br />Att läget är allvarligt torde stå klart för alla som använder sina öron och ögon. Brottslighet och otrygghet har rusat i höjden såpass att man slutat föra viss detaljerad statistik. Polisen <a href="http://www.svd.se/stockholm/nyheter/polisen-lugn-infor-nationaldagsfirande_4826317.svd">hoppas</a> dock på en ganska lugn nationaldag - extremvänsterns olika grupperingar* tros kunna hålla sig relativt lugna för en gångs skull.<br /><br />Sveriges land har under ca tusen år varit ett land som till viss del präglats av kristen tro. Numera ser vi tecken på att de antikristna krafterna i samhället inte bara skaffat sig stort inflytande utan även verkar ha tillskansat sig ett så stort självförtroende att de med alla maktmedel försöker <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=214867">tvinga</a> kyrkor och <a href="http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.851787-statliga-bidrag-trots-diskriminering">samfund</a> att acceptera saker som går helt på tvärs med allt vad kristen tro innebär.<br /><br />Någon enstaka <a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=214620">präst</a>/pastor vägrar ställa upp på de värsta tokigheterna, men annars råder en skrämmande tystnad. Man vill ju inte riskera sina ekonomiska eller juridiska privilegier.<br /><br />Men samtidigt som stora delar av Sveriges elit verkar skämmas för den historiska grund vårt land och vår kultur vilar på så faller en stor skugga över de bland oss som fortfarande på allvar bekänner oss som kristna. Hur kan det ha gått så snett att många som vuxit upp med kristna föräldrar inte längre är med på vägen? Hur kan stora delar av Sveriges kristenhet bestå av människor som, när det kommer till kritan, tycks resonera och debattera som om de vore ateister?<br /><br />Kärnan av det kristna budskapet kommer alltför sällan fram.<br /><br />*: Med "extremvänster" menas här grupper som AFA, NSF och andra helt världsfrånvända socialistiska grupperingar.Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-53432680558836435362010-06-03T19:15:00.000+02:002010-06-03T19:04:12.332+02:00Jag är en kristen och vill det varaUnder en lunch i förra veckan råkade jag sätta mig bredvid en ateist som när han hörde att jag var kristen blev oerhört förvånad över att jag som studerad kunde tro på Gud. Jag tyckte mig klara hans frågor ganska bra, även om det var tydligt att våra helt olika utgångspunkter skapade en viss spänning.<br /><br />Det är lite kul vilka argument som kommer fram från de ungdomar idag som läst tagit intryck av ateister som Sam Harris och Richard Dawkins. Argumenten känns igen från litteraturen om man så säger. Ofta går argumentationen ut på att redan från början försöka få meningsmotståndaren att acceptera några bedrägliga/felaktiga premisser. När han/hon väl fastnat på kroken är det bara att hala in. Är man inte på sin vakt kan det vara väldigt lätt att gå i den fällan.<br /><br />Ett av de nutida ateisternas favoritknep har att göra med hur vi ser på andra religioner runt klotet. De försöker få oss att hålla med dem i påståendet att samtliga andra religioner är falska och att alla andra "gudar" är människopåhitt. Att vi helt enkelt tycker precis som dem om alla andra religioner än vår egen och att vi alltså förstår hur de ser på samtliga religioner, inklusive kristen tro.<br /><br />En del kristna kanske har svårt att se problemet i detta resonemang och det kan jag i viss mån förstå, men ifall man på allvar utgår från den historieskrivning som grundar sig i Bibeln så borde det klarna för de flesta. Utifrån den judisk-kristna (bibliska) historiesynen så är det helt naturligt att de flesta kulturer/religioner runt klotet har spår av den gemensamma historia som vi alla delar. Förstår vi detta kan vi lättare nå människor med det glada budskapet. Och det är dessutom i högsta grad något bibliskt över det hela. Paulus hänvisade till altaret som var tillägnat "en okänd gud" i sitt kända tal i Athen. Sannolikt var även vissa av GT:s beskrivningar av Gud JHVH som, bland annat, en "förtärande eld" väl gångbara inom den dåtida persiska kulturen/religionen.<br /><br />Berättelserna om Guden<a href="http://creation.com/maori-creator-io"> "IO"</a> är också ett tydligt exempel på en möjlig anknytningspunkt för att nå fram till människor boende på andra sidan av vår jord.<br /><br />Nedan återger jag texten till en sång som Josef Grytzell skrev 1892.<br /><br />Jag är en kristen och vill det vara<br />Tills sol och måne ej skiftar mer<br />Jag är en kristen, du hör mig svara<br />Om hela världen mig ock beler<br />Jag är en kristen å hjärtats vägnar<br />Jag älskar Kristus, det är mitt skäl<br />Min första kärlek jag honom ägnar,<br />Han är det värd, ty han frälst min själ<br /><br />Jag är en kristen, o kärleksunder<br />Att syndaslaven blev frälst av nåd<br />Jag är en kristen trots mänskofunder<br />Trots alla läror och mänskors råd<br />Jag är en kristen som går att strida<br />I Herrens namn emot synd och värld<br />En ringa stridsman vid jesu sida<br />Som vinner seger med Andens svärd.<br /><br />Jag är en kristen, det ordet gäller<br />Som lösen här på min pilgrimsfärd<br />Jag är en kristen som färden ställer<br />Till hemmet där i en bättre värld<br />Jag är en kristen mitt hemland ligger<br />Långt ovan jorden, dess sorg och nöd<br />Där ingen längre om smulor tigger<br />Ty alla äter av samma bröd<br /><br />Jag är en kristen, det ordet klingar<br />I sorgens timmar som skön musik<br />Det lyfter anden på örnavingar<br />Till evig vila i himmelrik<br />Jag är en kristen, och klappar döden<br />På hjärtedörren med tunga slag<br />Jag skyndar genast från sorgen, nöden<br />Till fadershemmet, o sälla dag!Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-20367893295280582762010-05-31T15:39:00.001+02:002010-05-31T15:43:37.542+02:00Månadens buggfix - därför borde alla kristna fira sabbat.För ett par månader sedan blev jag ombedd att redogöra för min syn på sabbaten. För mig är denna fråga enkel och tämligen okontroversiell, men tydligen kan man bli utesluten ur vissa frikyrkoförsamlingar på grund av att man håller sabbatsbudet. Jag vill inte tvinga någon utan snarare peka på firandets många fördelar. "Sabbatsvinster" om man så vill.<br /><br />För att förstå vad det innebär att hålla sabbat vill jag först ta med er till ett par bibelversar.<br /><br /><br />"Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig inom dina portar. Ty på sex dagar gjorde HERREN himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har HERREN välsignat sabbatsdagen och helgat den." (Andra Moseboken 20:8-11)<br /><br /><br />Den mest uppenbara "sabbatsvinsten" är förstås vilan. Jag kan inte tolka texten om den sjunde "skapelsedagen" på annat sätt än att Gud föregick med gott exempel. Ingen kan inbilla mig att Gud var så trött efter sex dagars arbete att han var tvungen att vila. Jesus själv påpekade ju att sabbaten var till för människan.<br /><br />Om vilan kan anses vara en uppenbar "vinst" i sammanhanget så borde några av de övriga fördelarna väga tyngre för den familj som på ett mer seriöst sätt börjar fira Sabbat.<br /><br />I stort sett alla de bibliska högtiderna firas först och främst inom familjen där man minns vad Gud gjort i historien och Sabbaten är inget undantag. För en troende innebär det alltså inte bara en dag i hängmattan. Det är en dag för umgänge med familjen inför Gud. Och här kan ni säkert ana vilka andra fördelar jag ser med sabbatsfirande. Att som en familj komma samman en gång i veckan för att tillbringa en tid tillsammas inför Gud* kan inte ge annat än positiva effekter. Min bedömning är att detta leder till mindre stress, bättre familjerelationer och utmärkta tillfällen att vittna och förklara vem Gud är för både de egna barnen och vänner/bekanta som vågar komma med på en kväll.<br /><br />En del menar att man inte hinner med lika mycket om man avskiljer sabbaten för vila, men det borde nog avfärdas som en myt. För att kunna arbeta effektivt behöver vi ta ledigt ibland. Vi studenter som ibland suttit med diverse projektuppgifter hela natten igenom vet smärtsamt väl att man inte är vidare produktiv under de tidiga morgontimmarna och på liknande sätt kan man se på vilodagen/sabbaten.<br /><br />Med detta sagt vill jag dock påpeka att jag personligen aldrig haft för vana att medvetet fira Sabbat, men att det ofta blivit något liknande. Dock inte hemma med familjen under min uppväxt.<br /><br />*: Som kristen är det underförstått att jag menar den ende sanne Guden, Skapare av både himmel och jord, som har ingripit i världshistorien och uppenbarat sig för oss människor genom sin son Jesus Kristus. Denna förklaring skall inte ses som en komplett utläggning av vad jag tror på utan mer som en hjälp till avgränsning mot alla onda/djävulska krafter som opererar i religionens namn.Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-81032843559819955152010-05-21T20:02:00.000+02:002010-05-21T20:08:17.559+02:00Bränna eget skräp eller andras ägodelar?Bokbål skapar rubriker och rörelse i bloggosfären. När piratbyrån brände några exemplar av sin egen antologi om fildelning som en markering sista april 2007 blev det visserligen inga större rubriker i "gammelmedia", men på nätforum var åsikterna skiftande. Bloggosfären var inte lika sammankopplad då som nu.<br /><br />Denna gång var det pastorn och tidningsredaktören Holger Nilsson som nämnde ordet bokbål när han beskrev kvalitén på böckerna som en av Sveriges mest kända pseudoteologer författat. Då blir det plötsligt rörelse både i bloggosfär och "gammelmedia". Holger själv portas också från närradion i Vetlanda.<br /><br />Att provokatören själv sätter igång stora snyftvalsen och att sekulär press hakar på må vara hänt, men att flera "kristna" förståsigpåare skränar med och försöker distansera sig från en kristen medbroder på detta sätt är inget jag har förståelse för. Jag har heller ingen sympati för den vetlandakyrka som så lättvindligt stänger av en känd predikant från sin närradioverksamhet. Han har ju faktiskt tagit tillbaka sitt uttalande om bokbål.<br /><br />Någon som gjort ett uttalande om bokbål i närradion utan att ha en tanke på att göra en pudel är dock undertecknad. Och jag tror att jag ligger närmare den bibliska förebilden i sammanhanget än herr Nilsson själv - det är nog dags för de flesta av oss att bränna en del eget bråte. Själv har jag läst och hållit på med en hel del som jag inte är vidare stolt över. Jag tror det även gäller er som läser detta. Ni som äger mer än 50-100 böcker har sannolikt någon som bok som är så dålig att du inte ens kan skänka den till din värsta fiende utan att samvetet borde reagera.<br /><br />Observera dock att viss "antikristen" litteratur inte nödvändigtvis behöver klassas som dålig här utan att det kan skilja från fall till fall vad som en människa borde bränna. Det kan vara bra att inte glömma bort vilka tokigheter som Darwin, Marx, Hitler och Freud ordade om bara för att nämna några.<br /><br />Om någon är intresserad är det bara att höra av sig. Jag har åtminstone ett exemplar av rollspelet "Viking" som kan passa att symboliskt lägga på brasan...Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2804659381753463468.post-71252130844362837552010-05-03T22:10:00.000+02:002010-05-03T22:10:01.475+02:00Varför upprättade Gud en massa matregler?Då och då i den frikyrkliga debatten dyker frågan om GT:s matregler upp. Vad vi får eller inte får äta kan i vissa fall blåsa upp mindre gräl där man anklagar varandra för synd och båda sidor verkar försöka med konststycket att skuldbelägga motparten efter bästa förmåga.<br /><br />Ofta bråkas det om huruvida vi får, eller bör, äta ditt eller datt. Ibland kan det handla om <a href="http://www.mamres.net/?p=1197">gris </a>och ibland om halalslaktad kyckling. I sällsynta fall kan samtalet komma in på varför vi bör avstå från viss mat och varför de beslutade och resonerade som de gjorde på apostlarnas tid.<br /><br />Men oftast verkar resonemangen missa helheten i Bibelns undervisning i frågan och ännu vanligare är att man inte frågar sig varför Gud upprättade alla dessa regler. På den sista frågan finns enligt min mening ett mycket gott svar som alltför ofta glöms bort.<br /><br />Den i mitt tycke främsta anledningen till många matregler kan stavas "sjukdomar, bakterier och parasiter". Eftersom Gud är god och vill vårt bästa så avråder han sitt folk från att äta det som kan vara skadligt för dem. Och jag tror inte budskapet hade gått fram om Gud hade hållit en vetenskaplig föreläsning om sådant som är för smått för att synas utan mikroskop. Det är bra mycket enklare att hålla sig till några få riktlinjer och anvisningar om "rena" respektive "orena" djur. För oss som är uppväxta utanför staden är det ingen hemlighet att exempelvis griskött måste besiktigas mycket noga efter trikiner och liknande. Dessutom hade de inte kylskåp eller frysboxar på den tiden så vissa matvaror var mycket svårare att förvara färska på den tiden.<br /><br />En annan anledning som jag anar i sammanhanget är den att Israels folk skulle ha en kultur och ett leverne som avvek från grannfolken. Eventuellt kan även vissa detaljerade matregler hamna i denna kategorin. Kanske förbudet att beställa en cheeseburgare kan vara en sådan regel. Om det nu är något annat än traditionens övertolkning av en mycket enkel regel mot viss typ av sopprecept.<br /><br /><span style="font-size:130%;">Vad gäller oss hednakristna då?</span><br />Ja, låt oss börja med att kolla in vad skriften säger:<br /><br />I Romarbrevets 14:e kapitel tar Paulus upp matfrågan med all önskvärd tydlighet. Har du ens de minsta tveksamheter i ämnet så rekommenderar jag en läsning där. Citerar kort vers 20-21:<br /><blockquote></blockquote><blockquote style="font-style: italic;">Riv inte ner Guds verk för matens skull.<br />Allt är visserligen rent, men maten blir till skada för den människa som hyser betänkligheter, när hon äter. Det är bättre att avstå från att äta kött eller dricka vin eller göra något annat som din broder tar anstöt av.</blockquote>Det andra bibelsammanhanget som bör anses som obligatoriskt att nämna här är apostlamötets beslut i frågan där det i sammanhanget framgår att det fanns tiotusentals judekristna som höll hårt på lagen, men att det för hednakristna sattes följande grundnivå:<br /><blockquote>"Men när det gäller hedningar som har kommit till tro, har vi skrivit och gett dem besked om vårt beslut: De skall avhålla sig från kött som offrats till avgudar, från blod, kött från kvävda djur och otukt." (Apg 21:25)<br /></blockquote>Personligen anser jag det vara mer än övertydligt att Paulus hade en lite "liberalare" inställning i matfrågan än de övriga, men att både han och de övriga var mycket måna om att inte lägga hinder i vägen för människor att komma till tro. Och det gällde både judar och hedningar.<br /><br />Som avslutning vill jag kort nämna ett exempel på varför det kan vara praktiskt att faktiskt beakta de råd som Gud ger även i matsammanhang.<br /><br />För lite mer än en vecka sedan var det avskedsmöte för den gamle pingstpastorn i Hallstahammar. Som brukligt var så serverades det smörgåstårta och gissningsvis var det de två vanliga varianterna med antingen räkor eller skinka på. En del blev sjuka efteråt men andra inte och jag har en liten spekulation om varför. Två av dem som inte blev sjuka alls klagade nämligen över att de inte fick några räkor...<br /><br />Ännu värre påstås det ha varit för den svensk som fick världens första pacemaker inopererad. Enligt vad jag hört blev han sjuk efter att ha ätit ostron. Tack vare en envis hustru och duktiga läkare samt ingenjörer så fick han leva i ca 40 år till.<br /><br />Sen finns det ju<a href="http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=210932"> andra</a> anledningar till varför vi bör tänka till innan vi stoppar i oss vad som helst. Men att<a href="http://www.vl.no/samfunn/article22434.zrm"> få hela källaren full av grisblod</a> måste väl ändå vara bland de värre sakerna man kan råka ut för. Oavsett hur noga man är i matfrågan...Ludvig Hoffmanhttp://www.blogger.com/profile/04845361946577645182noreply@blogger.com1